Gezondheidsstudio FemmeVital InstagramGezondheidsstudio FemmeVital FacebookGezondheidsstudio FemmeVital LinkedIn
Gezondheidsstudio FemmeVital

FemmeVital - Blog



Een negatieve bevalervaring: wat als het niet is verlopen zoals je had gehoopt?
vrijdag, 14 mei 2021

Een negatieve bevalervaring: wat als het niet is verlopen zoals je had gehoopt?

Het verloop van een bevalling is voor iedere vrouw anders. Waar de ene vrouw spreekt van een droombevalling, heeft de andere vrouw juist een negatieve bevalervaring. Hoewel er weinig over gesproken wordt - en het hierdoor lijkt alsof je de enige bent - ervaart 1 op de 10 vrouwen haar bevalling als traumatisch.


Hoewel een bevalling die niet loopt zoals je had gehoopt absoluut geen teken is van zwakte of onvermogen kun je dit wel zo ervaren. Je herkent je vaak niet in de bevallingsverhalen van andere vrouwen. Dit kan jou het gevoel geven dat je de enige bent.


Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met een negatieve bevalervaring zich vaak erg eenzaam voelen en het gevoel hebben niet begrepen te worden. Ook hebben veel vrouwen na een heftige (eerste) bevalling vaker gevoelens van ongerustheid en angst voor een volgende bevalling dan vrouwen die positiever terugkijken op hun eerste bevalling.


Wij zien als psychosomatisch oefentherapeuten regelmatig vrouwen die naar ons toekomen met de vraag: hoe kan ik mijn bevalling verwerken? hoe kan ik na mijn heftige eerste bevalling zo goed mogelijk voorbereiden op de bevalling van mijn tweede kind? Hoe kan ik een volgende bevalling zonder angst en met vertrouwen tegemoet gaan?


Hoewel het antwoord op bovenstaande vragen voor iedere vrouw heel persoonlijk is en er dus geen ‘one-size-fits-all’ bestaat, delen we in deze blog een paar algemene tips met je! Deze tips zijn gebaseerd op bevindingen uit wetenschappelijke studies.

  1. Bevallingsverhaal opschrijven
    Hoewel het lastig is om de tijd te vinden met de 24/7 zorg voor een pasgeboren kindje, heeft het op papier zetten van alle gedachten, (niet uitgekomen) verwachtingen en gevoelens rondom jouw bevalling een positieve invloed op het verwerken ervan (Di Blasio et al., 2015).
  2. Therapie van een zorgprofessional
    Uit studies blijkt dat vrouwen die gesprekken hadden met een zorgprofessional over hun bevalling naderhand (6 maanden postpartum) minder gezondheidsklachten ervaarden dan vrouwen die deze begeleiding niet kregen (Ryding et al., 1998; Shaw et al., 2014). De gesprekken gingen over het bevallingsproces en alle gevoelens die hierbij kwamen kijken. We noemden het al: in de kraamtijd kun je volledig worden opgeslokt door de zorg voor jouw kindje. Stilstaan bij je bevalling is in deze hectische periode vaak niet de hoogste prioriteit. Toch is het goed om hier tijd voor te maken, juist omdat het stressklachten op korte en langere termijn kan helpen voorkomen.
  3. Met andere moeders praten over de bevalling
    Door met vrouwen uit je omgeving te praten over je bevalling kun je jouw gevoelens langzaamaan een plekje gaan geven. De bevalling zelf is natuurlijk niet meer terug te draaien, maar juist door erover te praten en emoties als verdriet en woede niet weg te drukken, heel je de wonden. Voor de herkenning en het begrip kan het fijn zijn om te praten met vrouwen die net als jij een vervelende bevalervaring hebben gehad. 

BELANGRIJK: wanneer er sprake is van een posttraumatische stressstoornis (PTSS) als gevolg van een traumatische bevalling is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Op deze website staan de symptomen van een PTSS beschreven: https://stichtingbevallingstrauma.nl/ptss-bevalling-symptomen/.


Herken je deze klachten of twijfel je of er bij jou sprake is van PTSS? Neem dan altijd contact op met jouw huisarts of behandelend specialist.


Heb je een heftige bevalling gehad, heb je hier vragen over en/of wil je weten of je bij ons terecht kunt met jouw klachten? We staan voor je klaar!
Wij werken samen met huisartsen, psychologen en/of gynaecologen (mits jij hier toestemming voor hebt gegeven).



Wetenschappelijke bronnen:


de Graaff, L. F., Honig, A., van Pampus, M. G., & Stramrood, C. A. (2018). Preventing post‐traumatic stress disorder following childbirth and traumatic birth experiences: a systematic review. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica97(6), 648-656.


Di Blasio P, Camisasca EL, Caravita SCS, Ionio C, MilaniL, Valtolina GG. (2015). The effects of expressive writing onpostpartum depression and post-traumatic stresssymptoms. Psychol Rep. 2015;117:856–82.42.


Di Blasio P, Miragoli S, Camisasca E, Di Vita AM, PizzoR, Pipitone L. (2015). Emotional distress following childbirth: anintervention to buffer depressive and PTSD Symptoms.Eur. J. Psychol. 2015;11:214–32.


Henriksen, L., Grimsrud, E., Schei, B., Lukasse, M., & Bidens Study Group. (2017). Factors related to a negative birth experience–a mixed methods study. Midwifery51, 33-39.


Ryding EL, Wijma K, Wijma B. Postpartum counselling after an emergency cesarean. Clin. Psychol. Psychother. 1998;5:231–7.


Shaw RJ, St John N, Lilo E, Jo B, Benitz W, StevensonDK, et al. (2014). Prevention of traumatic stress in mothers of preterms: 6-month outcomes. Pediatrics. 2014;134:e481–8.




lees verder 
Hoe bereid ik mij voor op de bevalling?
vrijdag, 2 april 2021

Hoe bereid ik mij voor op de bevalling?

Het op de wereld zetten van een kind: een groter en meer vrouwelijk life-event kunnen wij niet bedenken. En bovendien een gebeurtenis die invloed heeft op jouw (toekomstige) mentale gezondheid.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat een positieve bevalervaring het gevoel van eigenwaarde vergroot, bijdraagt aan psychologische groei en de aanpassing aan het moederschap en bij vrouwen een gevoel kan achterlaten van ‘het leveren van een grote prestatie’. Een gevoel dat tot jaren daarna en vermoedelijk zelfs voor de rest van het leven aanwezig blijft.


Een bevalling waar je met een goed gevoel op terugkijkt, daar kun je de rest van je leven nog kracht uit putten! 


Maar hoe zorg je voor een positieve bevalling? Wij zochten in de wetenschappelijke literatuur naar antwoorden en delen met jullie de tips.


Deze tips zijn gebaseerd uit de bevindingen van wetenschappelijke studies onder tientallen vrouwen. In deze onderzoeken werd vrouwen na de bevalling gevraagd (met behulp van vragenlijsten en gesprekken) hoe zij hun bevalling hadden ervaren en welke factoren volgens hen verband hielden met deze ervaring.


TIPS:

  1. Je laten informeren over de bevalling.
    Vrouwen die uitleg kregen over de bevalling kregen hierdoor meer zelfvertrouwen, hadden meer geloof in de kracht van hun lichaam en waren minder angstig voor de bevalling.

  2. Doen van ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken, hypnobirthing en/of ‘puffen’.
    Vrouwen die voor de bevalling hadden geoefend met verschillende ademhalingen en ontspanningsoefeningen hadden meer vermogen om zich te kunnen focussen en controle te ervaren over de bevalling (“weeën opvangen” en “bevalling ‘managen’”).

  3. Een verloskundigenpraktijk kiezen waar jij je bij op je gemak voelt.
    Als de verloskundige tijdens de bevalling reageerde op de wensen van een vrouw, dan hadden zij achteraf vaker een positievere bevalervaring, zelfs als de geboorte met medische complicaties verliep of bij verlossing met een vacuümpomp. Respectvolle geïndividualiseerde verloskundige zorg die gericht blijft op de vrouw en waarin een vrouw serieus genomen wordt verhoogt de positieve perceptie van de geboorte-ervaring.
    We raden je daarom aan kennis te maken met alle verloskundigen in de praktijk, zodat je een verloskundige kunt leren kennen en mogelijk een relatie kunt opbouwen van respect en vertrouwen. Je kunt ook in overweging nemen om een doula of geboortecoach jou te laten begeleiden.

  4. De rol van de partner tijdens de bevalling bespreken.
    Het is goed om van te voren met elkaar te bespreken of samen een cursus te volgen op welke manier de partner tijdens de bevalling kan ondersteunen. Een gevoel van vertrouwen en ondersteuning (“gezien worden”) door de vader tijdens de bevalling werd door veel vrouwen als belangrijk ervaren.

  5. Bedenken wat jij nodig hebt om te kunnen bevallen in een omgeving waar jij je veilig voelt.
    Een veilige omgeving om in te bevallen was volgens de vrouwen essentieel om zicht te kunnen 'overgeven'.


Alle bovenstaande tips worden uitgebreid besproken in onze cursus “New Born Mom”. 



Bronnen:

Nilsson, L., Thorsell, T., Hertfelt Wahn, E., & Ekström, A. (2013). Factors influencing positive birth experiences of first-time mothers. Nursing research and practice2013.

Karlström, A., Nystedt, A., & Hildingsson, I. (2015). The meaning of a very positive birth experience: focus groups discussions with women. BMC pregnancy and childbirth15(1), 1-8.

Hildingsson, I., Johansson, M., Karlström, A., & Fenwick, J. (2013). Factors associated with a positive birth experience: an exploration of swedish women’s experiences. International journal of childbirth3(3), 153-164.     

Henriksen, L., Grimsrud, E., Schei, B., Lukasse, M., & Bidens Study Group. (2017). Factors related to a negative birth experience–a mixed methods study. Midwifery51, 33-39.

van der Pijl, M. S., Hollander, M. H., van der Linden, T., Verweij, R., Holten, L., Kingma, E., ... & Verhoeven, C. J. (2020). Left powerless: A qualitative social media content analysis of the Dutch# breakthesilence campaign on negative and traumatic experiences of labour and birth. PloS one15(5), e0233114.

lees verder