Gezondheidsstudio FemmeVital InstagramGezondheidsstudio FemmeVital FacebookGezondheidsstudio FemmeVital LinkedIn
Gezondheidsstudio FemmeVital

FemmeVital - Blog



1 2 volgende pagina 
Uitdagingen van het moderne moederschap 
maandag, 28 juni 2021

Uitdagingen van het moderne moederschap 

Kinderen krijgen doen we al sinds mensengeheugenis. Een natuurlijker fenomeen dan je voortplanten en het zorgen voor je nageslacht is er als mens niet. En tóch is het moederschap nog nooit zo bijzonder gemaakt als nu. En daar zit hem ook meteen een belangrijke oorzaak van een groot probleem. Het aantal moeders dat last heeft van vermoeidheid, uitputting, gejaagdheid, stress, overbelasting of een burn-out is torenhoog. 


Vrouwen worstelen met de hoge verwachtingen en de druk die het hedendaagse moederschap met zich meebrengt. In combinatie met alle andere verantwoordelijkheden breekt dit hen op den duur op. Bij FemmeVital horen en zien wij steeds weer hoe vrouwen worstelen met dezelfde uitdagingen. Ook wij herkennen deze uitdagingen als moeder maar al te goed!



1. Alles moet leuk, mooi en geweldig zijn

Natuurlijk is het krijgen van een kind iets heel speciaals, maar de hoge verwachting die we van tevoren hebben - gevoed door de mooie verhalen en plaatjes - matcht lang niet altijd met de werkelijkheid. Een kind op de wereld zetten, verzorgen en opvoeden is niet alleen hét paradijs. Het is ook gewoon survivalen! Het moederschap zit vol teleurstellingen, confrontaties met je eigen tekortkomingen, angst (dat je kind iets overkomt), meningen van anderen, enzovoort. Veel vrouwen worstelen met die minder leuke kanten van het moederschap. 


2. Taboes

Over die minder leuke kanten wordt helaas nog weinig in de openheid gesproken. Als vrouw denk je hierdoor al snel dat je de enige bent die worstelt met het moederschap. Gevoelens van falen, angst en onzekerheid zijn hiervan een gevolg. Vrouwen durven uit schaamte niet over deze gevoelens te praten. Ze dragen de last van het moederschap alleen. Dit maakt het onnodig zwaar!


3. Perfectie

Alles moet perfect zijn! Dat is wel typerend voor de huidige tijd. Op Instagram zie je moeders met vrolijk, dartelende kinderen in de mooiste outfits. We zien steeds weer die ene foto waarop alles klopt, maar waar de ´doorsnee´ moeder zich niet in herkent. De opvatting ´ik doe het niet goed´ ligt dan al snel op de loer. Ons gevoelsbrein neemt het op zulke momenten over van onze ratio, ook al weten we beter. In de tijd waarin we meer met en onder elkaar leefden waren de klungelende moeders overal. Nu ben je blij als je er eentje spot in de speeltuin of op het schoolplein!


4. De lat ligt hoog

Een geweldige carrière, een fijne relatie, gezond eten, voldoende sporten, met vriendinnen afspreken en natuurlijk een goede moeder zijn voor je kinderen. Een goede moeder is een raadgever, een geleerd opvoedkundige, een onderwijzer en een vriend, toch? Voldoen we daar niet aan, dan schieten we tekort.


5. Geen fouten a.u.b.

In het moederschap gunnen we onszelf weinig ruimte om fouten te maken. Stel je voor dat je het niet in één keer goed doet, dan zijn je kinderen hier de dupe van en komt er niks van ze terecht. We straffen onszelf als het niet meteen gaat zoals we zouden willen (¨ik doe het niet goed genoeg¨), terwijl je juist zo hard je best doet. 


Bij FemmeVital vinden we het behoorlijk tegenstrijdig. We hebben het nog nooit zo goed gehad in onze samenleving als nu. De innovaties gaan razendsnel en we zijn rijker dan ooit. En toch merken wij in ons werk hoeveel moeders er vastlopen omdat ze het gevoel hebben tekort te schieten. 


Herken jij je in de uitdagingen van het moderne moederschap en merk je dat het je uit balans brengt? Bedenk dat het probleem erkennen, erover praten en een flinke dosis zelfliefde al een wezenlijk verschil kan maken. 


Wil je graag meer begeleiding bij de uitdagingen van het moederschap?

Bij FemmeVital bieden we deskundige zorg (een individueel traject of in een groep met andere moeders) om lichamelijke klachten die voortkomen uit de druk van het moderne moederschap te voorkomen of te verhelpen. 


Kies hieronder in welke fase van het moederschap jij je bevindt en lees hoe we je kunnen helpen:

Ik zit in de kraamperiode

Ik heb een kind tussen de 3 en 12 maanden

Ik heb één of meerdere kinderen van +1 jaar



lees verder 
Klachten tijdens de kraamtijd
zaterdag, 26 juni 2021

Klachten tijdens de kraamtijd

Net moeder geworden en heb je lichamelijke en/of psychische klachten? Je bent niet de enige!

In geen enkele andere fase in het leven van een vrouw verandert er in korte tijd zoveel als tijdens de zwangerschap en de periode daarna, zowel op lichamelijk als mentaal vlak. Door deze snelle veranderingen ben je extra kwetsbaar en kunnen er klachten ontstaan, zoals hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, bekkenpijn, somberheid of angst. 



De cijfers:

• 1 op de 5 vrouwen voelt zich somber of angstig na de bevalling 

• 1 op de 10 vrouwen vond haar bevalling traumatisch 

• 1 op de 10 vrouwen krijgt een depressie na de bevalling

• 1 op de 6 vrouwen heeft rugpijn en/of bekkenpijn tot 1 jaar na de bevalling


Hoe ontstaan klachten in de kraamtijd?

Wanneer je er iets langer bij stilstaat is het helemaal niet zo vreemd dat er zoveel vrouwen zijn die klachten krijgen in de kraamperiode.


Eerst heeft jouw kindje 9 maanden bij jou gehuisvest, vervolgens heb je alles gegeven om hem/haar op de wereld te zetten en nu draag je 24/7 de zorg voor een klein, hulpeloos wezen. 


Zeker wanneer je geen/weinig familie (ouders, zussen, broers) in de buurt hebt of de partner weinig kan bijdragen is dat laatste natuurlijk behoorlijk heftig! 

En daar bovenop: alles in je leven is plotseling compleet veranderd. Sommige vrouwen merken dat het moederschap niet voldoet aan de hoge verwachtingen. Ook gevoelens van angst, onzekerheid en verdriet komen veel voor. Bij sommige afgewisseld met gevoelens van liefde en geluk, bij andere niet. Zij herkennen zich op geen enkele manier in de roze wolk.


Ook lichamelijk vraagt het vierde trimester veel. Vermoeidheid door slaapgebrek, spieren die nog moeten herstellen, hormonen die door je lijf gieren en mogelijk geef je ook borstvoeding.


De kraamtijd is niet (alleen) hét paradijs. Sterker nog: in veel gevallen is het gewoon survivalen!

  

Hoe logisch het ook mag klinken dat je in de kraamtijd uiteenlopende klachten kunt ervaren. We bedoelen absoluut niet te zeggen dat je het daarom maar gewoon moet accepteren. Integendeel! Natuurlijk kan het een (tijdelijke) keuze zijn om met ongemak ´te dealen´. Je hebt bijv. niet de energie om naar een therapeut te gaan. Veelal maak je een keuze om het even te laten en er niks mee te doen ook onbewust. Je hebt immers wel wat anders aan je hoofd (afleiding in overvloed!). Toch drukken we je op het hart om af en toe even stil te staan bij hoe het met je gaat én aan de bel te trekken als je je niet beter gaat voelen en klachten maar blijven voortduren.



ONZE TIPS:


  • Laat de Instagram accounts waar je alleen het ´perfecte plaatje´ ziet nu vooral even voor wat het is. Het is geen realistisch beeld van de werkelijkheid en geeft jou een vervelend gevoel!  

  • De app en het boek ´How about mom´! voor eerlijke info en handige tips tijdens de kraamperiode (aanrader!)

  • Probeer je niet sterk te houden als het je teveel wordt, maar praat erover en geef signalen aan  je partner, familie of vrienden. Zij kunnen je steunen! Mogelijk kunnen ze ook praktische hulp bieden, zodat jij weer wat meer lucht krijgt.

  • Gaan klachten niet over, schakel dan professionele hulp in! 
    Bij aanhoudende mentale klachten, o.a. somberheid, depressiviteit of angst kan jouw huisarts je verwijzen naar een psycholoog (bijv. Psyche en Zwangerschap).

    Bij lichamelijke klachten door psychische druk en overbelasting (psychosomatische klachten) kan een psychosomatische fysio- of oefentherapeut je goed helpen. Bij FemmeVital bieden wij psychosomatische oefentherapie.
    Lichamelijke klachten, zoals bekkenpijn of urineverlies, zijn het beste te behandelen door een gespecialiseerd bekkentherapeut. 
  • Zoek contact met mede-moeders als je hier behoefte aan hebt. Want vrouwen even tegen elkaar laten zeuren is heilzaam voor de geest, zo blijkt uit onderzoek. Bij ons ben je welkom bij de groepscursus New Born Mom, specifiek gericht op het 4e trimester, voor het delen van ervaringen met anderen. 


En vergeet niet: je doet het goed! 

lees verder 
Pregnancybrain of mombrain: wat is het?
donderdag, 24 juni 2021

Pregnancybrain of mombrain: wat is het?

Sleutels kwijt, de weg niet meer weten, niet op namen kunnen komen, gebrek aan focus. Ben je zwanger of net moeder geworden, dan is de kans groot dat je dit herkent! Maar bestaat dit nou wel of niet? En waar komen de termen zwangerschapsbrein, ‘pregnancy brain’, ‘mombrain’ eigenlijk vandaan? Lees het in deze blog!


Objectieve onderzoeken - waarin zwangere vrouwen en pas bevallen moeders testen uitvoerde voor o.a. het geheugen en concentratie - vonden geen eenduidige resultaten op het cognitief functioneren. Toch laten subjectieve onderzoeken met behulp van vragenlijsten zien dat het merendeel van de zwangere en kersverse moeders wel degelijk cognitieve veranderingen ervaren. 




Uit studies blijkt dat ongeveer 75% van de vrouwen tijdens en/of direct na de zwangerschap last heeft van één of meerdere van de volgende veranderingen: vergeetachtigheid, desoriëntatie, gebrek aan concentratie, moeilijkheden met lezen, minder goed op woorden kunnen komen en minder goed kunnen plannen en vooruitplannen. 


Hoe komt dat eigenlijk?

Tijdens de zwangerschap specialiseert jouw brein zich onder invloed van geslachtshormonen tot een optimaal ´moederbrein´. Een gevolg van jaren van evolutie! De verfijning van jouw brein helpt je om (straks) een goede moeder te zijn en de overlevingskansen van jouw kindje te vergroten. Sommige onderzoekers vermoeden dat dit vernuftige verfijningsproces van bepaalde hersengebieden tot gevolg heeft dat andere hersengebieden - die voor een kersverse moeder minder belangrijk zijn - er minder aan te pas komen. 


Bij knaagdieren vermindert bijvoorbeeld de ruimtelijke oriëntatie als zij nakomelingen hebben, vermoedelijk omdat zij dichter bij hun nest moeten blijven en dit dus op dat moment minder van nut is. Tegelijkertijd hebben ze minder tijd nodig om prooien te vangen in vergelijking met hun soortgenoten zonder nakomelingen. Er zijn ook onderzoekers die denken dat de veranderingen die vrouwen ervaren vooral een gevolg zijn van slaaptekort en/of stress of angst. Dit komt namelijk vaker tijdens en na de zwangerschap.


Wat de oorzaak ook mag zijn van de veranderingen die vrouwen ervaren in geheugen, concentratie, oriëntatie, enzovoort. Het bestaat en het is fijn om te weten dat je niet de enige bent! Het merendeel van de zwangere vrouwen en kersverse mama´s ervaart deze veranderingen. 


Bronnen:

Brown, E., & Schaffir, J. (2019). “Pregnancy Brain”: A Review of Cognitive Changes in Pregnancy and Postpartum. Obstetrical & gynecological survey, 74(3), 178-185.


Hoekzema E., Barba-Muller E., Pozzobon C., Picado M., Lucco F., Garcia-Garcia D., Soliva J. C., Tobena A., Desco M., Crone E. A., Ballesteros A., Carmona S., & Vilarroya O. (2017). Pregnancy involves long-lasting changes in human brain structure. Nature Neuroscience, 20, 287-296, which was published at: http://dx.doi.org/10.1038/nn.4458.


Jodi L. Pawluski, Kelly G. Lambert, Craig H Kinsley. (2016). Neuroplasticity in the maternal hippocampus: Relation to cognition and effects of repeated stress. Hormones and Behavior, Elsevier, 2016, 77, pp.86-97. 


Na-Young Shin, Yunjin Bak, Yoonjin Nah, Sanghoon Han, Dong Joon Kim, Se Joo Kim , Jong Eun Lee , Sang-Guk Lee & Seung-Koo Lee (2017). Disturbed retrieval network and prospective memory decline in postpartum women. 



lees verder 
Een negatieve bevallingservaring
vrijdag, 14 mei 2021

Een negatieve bevallingservaring

Het verloop van een bevalling is voor iedere vrouw anders. Waar de ene vrouw spreekt van een droombevalling, heeft de andere vrouw juist een hele vervelende ervaring. Hoewel er weinig over gesproken wordt - en het hierdoor lijkt alsof je de enige bent - ervaart 1 op de 10 vrouwen haar bevalling als traumatisch.


Een bevalling die niet loopt zoals je had gehoopt is absoluut geen teken van zwakte of onvermogen. Toch blijkt uit onderzoek dat vrouwen dit wel zo kunnen ervaren. Zij herkennen zich vaak niet in de bevallingsverhalen van andere vrouwen. Dit geeft hen een gevoel van eenzaamheid en onbegrip. Ook ervaren vrouwen vaker gevoelens van ongerustheid en angst voor een volgende bevalling dan vrouwen die positiever terugkijken op hun eerste bevalling.


Vrouwen kunnen door een negatieve bevallingservaring (op den duur) vastlopen door stress en spanningen. De spanning van deze heftige gebeurtenis uit zich veelal op zowel het psychische (o.a. angst, verdriet, teleurstelling, gevoel te hebben gefaald) als lichamelijke vlak (gespannen spieren, hoge ademhaling, hoofdpijn). 


Wat kun je doen na een heftige bevalling?

Wanneer er mogelijk sprake is van een posttraumatische stressstoornis (PTSS) als gevolg van een traumatische bevalling is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Herken je je in klachten van PTSS of twijfel je of er bij jou sprake is van PTSS? Neem dan dus altijd contact op met jouw huisarts of behandelend specialist.


Bij FemmeVital werken de psycholoog en psychsomatisch therapeut nauw met elkaar samen om jou de beste begeleiding te bieden bij de verwerking van jouw negatieve bevallingservaring of trauma. De psycholoog steekt de behandeling in vanuit het mentale vlak (bijv. met gesprekken of EMDR). De psychosomatisch oefentherapeut is er om jou te ondersteunen bij het hervinden van ontspanning en rust in jouw lichaam. Deze twee zijn complementatir aan elkaar, omdat je zo op beide vlakken de weerbaarheid vergroot (1+1=2).


Heb je niet direct klachten, maar wel de behoefte om langer stil te staan bij de geboorte van jouw kindje? In deze blog delen we een paar algemene tips met je om je te helpen! Deze tips zijn gebaseerd op bevindingen uit wetenschappelijke studies.


TIPS:

  • Bevallingsverhaal opschrijven
    Hoewel het lastig is om de tijd te vinden met de 24/7 zorg voor een pasgeboren kindje, heeft het op papier zetten van alle gedachten, (niet uitgekomen) verwachtingen en gevoelens rondom jouw bevalling een positieve invloed op het verwerken ervan (Di Blasio et al., 2015).
  • Praat met dierbaren of andere vrouwen over jouw bevalking
    Door met mensen uit je omgeving te praten over je bevalling kun je jouw gevoelens langzaamaan een plekje gaan geven. De bevalling zelf is natuurlijk niet meer terug te draaien, maar juist door erover te praten en emoties als verdriet en woede niet weg te drukken, heel je de wonden. Voor de herkenning en het begrip kan het fijn zijn om te praten met vrouwen die net als jij een vervelende bevalervaring hebben gehad. 



Wetenschappelijke bronnen:


de Graaff, L. F., Honig, A., van Pampus, M. G., & Stramrood, C. A. (2018). Preventing post‐traumatic stress disorder following childbirth and traumatic birth experiences: a systematic review. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica97(6), 648-656.


Di Blasio P, Camisasca EL, Caravita SCS, Ionio C, MilaniL, Valtolina GG. (2015). The effects of expressive writing onpostpartum depression and post-traumatic stresssymptoms. Psychol Rep. 2015;117:856–82.42.


Di Blasio P, Miragoli S, Camisasca E, Di Vita AM, PizzoR, Pipitone L. (2015). Emotional distress following childbirth: anintervention to buffer depressive and PTSD Symptoms.Eur. J. Psychol. 2015;11:214–32.


Henriksen, L., Grimsrud, E., Schei, B., Lukasse, M., & Bidens Study Group. (2017). Factors related to a negative birth experience–a mixed methods study. Midwifery51, 33-39.


Ryding EL, Wijma K, Wijma B. Postpartum counselling after an emergency cesarean. Clin. Psychol. Psychother. 1998;5:231–7.


Shaw RJ, St John N, Lilo E, Jo B, Benitz W, StevensonDK, et al. (2014). Prevention of traumatic stress in mothers of preterms: 6-month outcomes. Pediatrics. 2014;134:e481–8.




lees verder 
Het brein tijdens de zwangerschap en daarna
maandag, 3 mei 2021

Het brein tijdens de zwangerschap en daarna

Als kersverse mama neem je dagelijks ontelbaar beslissingen over de zorg voor jouw kindje. De specialisaties van jouw brein, die al tijdens de zwangerschap optreden, zorgen ervoor dat jij (straks) de sensitieve en flexibele moeder bent die jouw kindje nodig heeft om te overleven. 


Deze wonderlijke ontwikkeling van het ‘mamabrein’ is een gevolg van millennia van natuurlijke selectieve processen. Na jaren van evolutie weten we precies wat er nodig in de natuur om een goede (mensen)moeder te zijn. 


Welke veranderingen treden er precies op in het brein?

Hersenwetenschapper Elseline Hoekzema stelde in haar onderzoek dat er tijdens de zwangerschap een specialisatie optreedt van de sociale hersengebieden. Deze hersengebieden spelen een rol bij het vermogen om je te verplaatsen in anderen en te begrijpen wat er in een ander omgaat. Je bent door de verandering in je brein gevoeliger voor de signalen van jouw kindje (bijv. zuigreflex, geluiden, geur, etc.) die in eerste instantie nodig zijn om te overleven. 


Bijvoorbeeld: je hoort aan het type huiltje dat je kindje honger heeft.

Misschien heb je deze verandering in sensitiviteit indirect al wel opgemerkt aan de afkeer die je tijdens de zwangerschap hebt ontwikkeld voor bepaalde geuren en smaken? Niet zo fijn, maar wel super handig dus!


Hoelang blijven de verandering in het brein aanwezig?

De veranderingen blijven ten minste tot 2 jaar na de bevalling aanwezig. Het is zelf mogelijk om aan de hersenen van een vrouw te zien of zij zwanger is geweest of niet. Je kunt de sterke en zeer consistente veranderingen in het brein vergelijken met die in de fase van de puberteit. Dat deze veranderingen plaatsvinden is niet eens zo vreemd als je bedenkt dat er tijdens en na de zwangerschap een immense hormonenvloed door het lichaam van een vrouw giert. Omdat de onderzoeken tot op heden niet langer dan 2 jaar na de bevalling zijn uitgevoerd is het nog onduidelijk of deze veranderingen nog langer aanwezig blijven. 


Bronnen:

Hoekzema E., Barba-Muller E., Pozzobon C., Picado M., Lucco F., Garcia-Garcia D., Soliva J. C., Tobena A., Desco M., Crone E. A., Ballesteros A., Carmona S., & Vilarroya O. (2017). Pregnancy involves long-lasting changes in human brain structure. Nature Neuroscience, 20, 287-296, which was published at: http://dx.doi.org/10.1038/nn.4458.






lees verder 
1 2 volgende pagina